„Mobile Monday in Berlin #momober

Am letzten Montag fand der vierte Mobile Monday in Berlin statt. Nach Dashed Hopes vs Silver Linings – Mobile in 2008 & 2009Operator DayMobile Entertainment / Mobile Games ging es diesmal um

Location Based Services

For many years, Location Based Services (LBS) have been the most disappointing „Killer Application“ of the Mobile Internet. Technically, it was possible to locate a mobile phone user based on his proximity to mobile network cells and offer him bespoke services as early as 2001. But the well-known hindrances of the German mobile business – namely handset fragmentation and suffocating operator policies – prevented LBS to ever take off. […] So how can LBS avoid the same fate?

Unter dieser Fragestellung präsentierten folgende Unternehmen:

MoMo Berlin, Agenda 2009-09-07

Kate Imbach, Skyhook

Kate Imbach (Skyhook) stellte in ihrer Keynote neue LBS vor. Spannend wird es dann, wenn Musik-Erkennungsdienste wie shazam lokal basierte Funktionen entwickeln und man sehen kann, was z.B. rund um Chicago getaggt wird. Wozu das alles gut sein soll, kann sich ja jeder selbst überlegen. In diesen Services steckt noch sehr viel Potenzial, man muss halt nur drauf kommen, welche use cases Sinn machen :)

Kate Imbach, Skyhook

Thomas Nindl, Qualcomm

Wer will denn sowas? Der Family Locator (Qualcomm)

Weitere Photos der Präsentationen auf flickr. Ich habe mal eine Gruppe für MoMo Germany eingerichtet, weil es noch keine gab. Wer Photos hat, kann diese hier hochladen (vorher der Gruppe beitreten).

Die Präsentationen sind demnächst unter Tiburon TV zu sehen.

Insgesamt eine interessante Veranstaltung in nettem Rahmen, mit relativ kurzen Präsentationen und gutem Zeitmanagement sowie anschließend guten Gesprächen. Inhaltlich war für mich am spannendsten, dass LBS erst wirklich interessant werden, wenn sie a) live und b) social sind, d.h. in Echtzeit Infos liefern wie: wer (von meinen Freunden) ist gerade dort? Ist es z.B. sehr voll? Gibt es besondere Aktionen? Mit Services wie Umkreissuche, POI und Navigation kann sich kein Anbieter mehr differenzieren. Ganz interessant war auch die Sticker-Aktion von servtag, deren Präsentation schon auf slideshare ist und die ich hier mal einbinde:

Nachtrag 25.09.09: Alle Vorträge gibts hier zum Download als PDF oder PPTx.

Inzwischen gibt es auch eine Definition der twittertags. So gilt natürlich generell #momo und spezifisch #momober #momoham usw. Ich  hatte ja noch unter #momoberlin getwittert, weil mir das irgend jemand gesagt hatte… egal. Es findet sich ja alles wieder. Ich und freue mich, dass meine Anregung umgesetzt wurde :)

Die nächsten Termine:

  • 14.09.2009 MoMo Hamburg: Mobile Application Performance
  • 21.09.2009 MoMo Düsseldorf: Turn it on – your location


Einige meiner tweets vom #momober: (hier sind noch mehr von anderen)

woabi finds current local deals of 52.000 shops in Germany based on data by Marktjagd (Dresden) #momoberlin
9:27 PM Sep 7th from web

now presenting woabi.de (woanders billiger) gets product id via user barcode scanning at pos, indicates where prices are lower #momoberlin
9:25 PM Sep 7th from web

my net was down. last presentation at #momoberlin was vooch – location based vouchers or coupons paid by stores (pull)
9:23 PM Sep 7th from web

@skobbler displays what is going around you NOW with live data #momoberlin
9:08 PM Sep 7th from web

now philipp, ceo at skobbler a navigon spinnoff 1 year in the market #momoberlin
9:07 PM Sep 7th from web

aloqa allows publishers to create customized push channels to reach theris users – is looking for content partners #momoberlin
9:05 PM Sep 7th from web

aloqa = relevant content specific recommendations pushed to your phone based on your preferences data from your communities #momoberlin
9:03 PM Sep 7th from web

mobile users are surrounded by dynamic opportunities they never discover … #aloqa #momoberlin
8:59 PM Sep 7th from web

gabriel about looking for sex via LBS #momoberlin – „you might as well get gay and an iphone“ I’ll leave out the part about @heikescholz
8:55 PM Sep 7th from web

now aka aki ceo gabriel #momoberlin (LBS is like syphyllis… harhar) lol ok he IS funny. people get invaluable LBS info like ’starbucks‘
8:52 PM Sep 7th from web

servtag used nfc for login + facebook publishing + sms – social lbs for sharing real-time info and micro UGC #momoberlin also #playforsquare
8:49 PM Sep 7th from web

people want real time information, social context, places not latitudes … servtag tested stickers with nfc + QR code on bars #momoberlin
8:46 PM Sep 7th from web

now florian resatsch, servtag about a test they drove in berlin with location stickers #momoberlin
8:41 PM Sep 7th from web

nokia ovi sdk is a beta developer platform which can be used by web developers without special mobile platform knowledge??? #momoberlin
8:39 PM Sep 7th from web

now nokia ovi sdk by martin from nokia social location berlin #momoberlin
8:34 PM Sep 7th from web

nextel and att are providing family locators, see videos on their pages. #qualcomm #momoberlin
8:32 PM Sep 7th from web

Now speaking: Thomas Nindl qualcomm End-to-end LBS Platform #momoberlin
8:28 PM Sep 7th from web

traditional mobile advertising (coupons = general) vs. dynamic banner ads: gasbag, changing with distance from store #momoberlin #skyhook
8:19 PM Sep 7th from web

shazam + LBS – e.g. what music is sought after in Boston? #skyhook #momoberlin
8:17 PM Sep 7th from web

LBS plus social – flixster with city info plus facebook connect to share and chat what movie you wanna watch
8:16 PM Sep 7th from web

skyhook supports adnroid, symbian, windows mobile and desktop. business model – ad rev share or licensing.
8:14 PM Sep 7th from web

twittere live vom #momoberlin. Keynote beginnt: Kate Imbach, Skyhook Wireless – How location will drive mobile revenue
8:10 PM Sep 7th from web

Schreibe einen Kommentar

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden / Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden / Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden / Ändern )

Google+ Foto

Du kommentierst mit Deinem Google+-Konto. Abmelden / Ändern )

Verbinde mit %s